Monday, June 30, 2008

Quality Time with Alya....

Day 1

Last Saturday after balik dari kerja, me & family memenuhi undangan jiran baru (baru sebab bukan baru pindah...baru sebab baru kenal...) Abang Rahman & Kak Normah yang membuat kenduri untuk cucu sulong kesayangannya. Rumah mereka terletak di belakang my house so instead of kami naik kereta..kami berjalan kaki ke rumah tersebut. Tq to tuan rumah sebab sudi jemput kami... and harapannya moga silaturrahim yang mula terjalin ini berpanjangan...InsyaAllah.

*On the way ke Giant Nilai - Alya dah start ngantuk*

Balik dari jemputan... kami bergegas ke Giant Nilai untuk beli supply susu & huggies for dearest Alya. Memandangkan budak uchuk acaham tu tido... so Mama Alya la kena gi sorang sementara Bapak Alya & Alya duk tunggu kat Kopitiam...

Balik dari Giant kami singgah ke pasar malam untuk beli makanan for dinner and memandangkan cuaca agak elok dan Alya pun dah bangun tido... me decided to bawak Alya ke playground yang terletak kat belakang rumah (not really belakang rumah la..tapi quite near ngan umah). Alya apalagi.. nampak jer playground dari dalam keta terus cakap 'WOW'...



Sebenarnya dah banyak kali Alya ke playground ni...selalunya Atok ngan Bapak Alya yang bawak.. Me lom pernah lagi..ni first time pergi ngan Alya. Seronok dapat tengok wajah ceria Alya lari sana-sini... dia try semua permainan yang ada... next time kita gi lagi yer sayang... Mama janji...

Day 2

Pagi-pagi lagi En. Amin dah keluar... ada kerja di Ulu Langat..so me tinggal berdua jer ngan Alya... memandangkan lepas kenduri minggu lepas me terus ke Batu Pahat..hari ni la nak kena kemas barang-barang kat umah... dari pagi sampai ke petang tak duk diam... masak, basuh baju...vacuum, kemas dapur, kemas bilik, etc.. aduh... penat satu badan...dan yang lagi memenatkan ada sorang budak kecik tu tolong kemas sama.. so instead buat satu kerja tu patutnya mudah.....dengan pertolongan dia.....bertambah2 kerja yang nak dibuat...me kemas..dia tolong 'kemas' sekali lagi... kemas lagi..dia 'kemas' lagi... adoi... lotih...

Alhamdulillah lepas dah penat tolong 'kemas' akhirnya Alya tido... tapi walau macam manapun...sepenat manapun.. me really rasa seronok..today the whole day me dapat melayan karenah dia yang macam-macam tu... kenakalan Alya buat me tersenyum puas... Mama loves Alya so much...





Sunday, June 29, 2008

Happy 27th Birthday Bik.....



Happy Birthday Bik....

Maaf sebab akak takda di JB masa Bik sambut birthday...InsyaAllah...next time akak ke JB kita sambut yang belated punya... tapi ko la yang kena belanja...*wink*

Mesti ramai orang tertanya kenapa akak panggil ko Bibik... biarlah mereka... biar kita jer yang tahu kan...? Biarlah rahsia..eheheh..tapi yang pasti walau apa pun ko tetap my Bibik...ekekeek

Dah lama kita kenal kan Bik..? Dah banyak susah senaang kita harungi bersama...tawa nangis... walaupun ko bukan darah daging akak..akak dah anggap ko lebih dari sedara...Akak sayangkan ko Bik...

Ingat tak masa kita sama-sama dulu terdampar kat Nilai untuk siapkan projek U*IM...? masa tu lah kita kenal hati budi masing-masing... pengalaman mengajar untuk kita percaya satu sama lain tanpa syak... macam mana kita bergantung di antara satu sama lain untuk teus 'hidup' dan survive...akak tahu..ko dapat banyak ujian dari orang sekeliling disebabkan akak... tapi akak yakin..ko lebih tahu... terima kasih kerana mempercayai akak....walau pun ramai orang kata ko spy akak... hanya tuhan yang tahu ...kan Bik..?

Antara kita dah terlalu banyak persefahaman..sama ada dari segi menjalankan tugas dan kehidupan seharian... terima kasih kerana sentiasa menyokong akak walaupun ada kalanya akak dilanda masalah dan kerisauan.. terima kasih kerana sentiasa jadi tunjang untuk akak kuat dalam segala urusan..terima kasih kerana tidak jemu menyuntik semangat untuk akak terus berjuang... Akak harap segala kenangan manis , masam, pahit, kelat kita bersama akan ko kenang sampai ke akhir hayat...

Akak akui kadang kala akak pun tak lari dari kemurungan dan masalah dan kadang kala ko terkena tempiasnya...tapi ingatlah..apa teguran akak adalah untuk lihat ko lebih berjaya dalam apa yang ko buat... bukan untuk membebel sahaja... maaf kiranya ada kata-kata akak yang menyakiti hati ko Bik..

Sempena hari lahir ko yang ke 27 nih..Akak doakan ko berjaya dunia dan akhirat... jadi hamba, isteri, mama, adik dan anak yang soleha... InsyaAllah... Moga sama-sama kita mendapat keberkatan dariNya... Ameen

salam teramat sayang..
Akak..






Saturday, June 28, 2008

Ketika....

Thanks to dearest Kak Lang yang sudi mem'forward'kan this beautiful poem to me. To u-ols..meh kita renungkan bersama...


*credit to : Mr. Photographer*


Ketika


Ketika kau merasa lelah dan tak berdaya dari usaha yang sepertinya siasia,

Allah SWT tahu bertapa keras engkau sudah berusaha

Ketika kau sudah sudah menangis sekian lama dan hatimu masih terasa pedih,

Allah SWT sudah menghitung airmata mu

Ketika Kau fakir bahawa hidupmu sedang menunggu sesuatu dan waktu serasa berjalan bergitu saja,

Allah SWT sedang menunggu bersama mu

Ketika kau berfikir bahawa kau sudah mencuba segalanya dan tidak tahu hendak berbuat apa lagi,

Allah SWT sudah punya jawapannya

Ketika segala sesuatu menjadi tidak masuk akal dan kau merasa tertekan,

Allah SWT dapat menenangkan mu

Ketika kau merasa sendirian dan teman teman mu terlalu sibuk untuk menelfon,

Allah SWT selalu berada si samping mu

Kita kau mendambakan sebuah cinta sejati yang tak kunjung datang,

Allah SWT mempunyai Cinta dan Kasih yang lebih besar dari segalanya, dan dia telah menciptakan seseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu kelak

Ketika kau merasa bahawa kau mencintai, seseorang namun kau tahu cintamu tak terbalas,

Allah SWT tahu apa yang ada didepanmu dan dia mempersiapkan segala yang terbaik untuk mu

Ketika kau merasa telah dikhianati dan di kecewakan,

Allah SWT dapat menyembuhkan lukamu dan membuatmu tersenyum .

Ketika tiba tiba kau dapat melihat jejak jejak harapan,

Allah SWT sedang berbisik kepada mu

Ketika segala sesuatu berjalan lancar dan kau merasa ingin mengucapkan syukur,

Allah SWT telah memberkati mu

Ketika sesuatu yang Indah terjadi dan kau di penuhi keajaiban,

Allah SWT telah tersenyum pada mu

Ketika kau memiliki tujuan untuk dipenuhi dan mimpi untuk digenapi,

Allah SWT sudah membuka mata mu dan memanggilmu dengan nama mu

Ingat, dimana pun kita atau ke mana pun kita menghadap, Allah SWT maha mengetahui



To Mr. VH :
thanks for the lovely BA...
heart it so much...
sungguh terharu...


Friday, June 27, 2008

Lectures at UTHM....

Day 1 - 23.06.2008

Monday pagi..after saying good bye to dearest Alya and seisi rumah tu....... Me, Abah, Mak & Angah beserta pelbagai barang dalam keta tu bertolak ke Batu Pahat. Me tumpang Abah sebab me have to give lectures kat UTHM (tolong Ir. AFK to cover some of the tajuk on LV) ...wah bunyi macam pensyarah..kekekeek..takdalah..only sharing ilmu pada yang sudi....

Actually if dipikirkan..tak tahu nak ajar apa... bukannya apa...very tired after 2 kenduri the day before + tak sempat nak prepare any power points for presentation... so really Doa agar Ir. AFK berbesar hati to cover my lectures yang sepatutnya dibuat after lunch.

Arrived at UTHM around 1.15pm... Pak guard dengan senang hati bagi masuk sebab Abah informed kat Pak Guard bagitahu anaknya ada kuliah... Wahhh.... me a student?..ekekeek... kira masih nampak muka ala-ala pelajar la kan.?? Jangan mare..

Alhamdulillah after bincang-bincang ngan Ir. AFK..dia willing to cover my kuliah (TCL & MD serta IEE regulation - faktor ruang, voltage drop, etc) ...yeay!!! Thanks Boss.. nanti me belanja ye......so masa Ir. AFK duk terangkan kepada pendengar setia...me duk la kat dalam dewan kuliah sambil start to prepare power point for tomorrow.

Disebabkan Ir. AFK rasa penat nak balik ke JB + nak siapkan presentation for the next day, he decided to stay kat Crystal Inn @ Batu Pahat. Me pulak ... menumpangkan keta Ir. AFK..dia tak balik... so ikut jerla... terpaksa la jugak tak balik..


Lepas check in me gi makan kat MK Cafe & Bistro kat The Summit. The Summit ni betul-betul belakang Hotel....so menapak jerla... The mocha latte so sedap...especially sebab ada coklat kat dasar gelas... and the grilled fish & chip boleh tahan.... Alhamdulillah...

Balik dari makan..mandi, solat...call En. Amin tanya perkembangan Alya, me started prepare my presentation at 9.00p.m yang akhirnya siap at 2.00am ---> dead ngantuk !!!! Dah ngantuk..apa lagi kan? Tido la....

Day 2 - 24.06.2008

Pagi after breakfast buffet kat Crystal Inn..we rushed to UTHM...arrived agak lambat sebab Ir. AFK telah terkuncikan dirinya di luar bilik..ekekeek....(sorry Bos sebab gelakkan.....tapi really kelakar tengok u tercanggok kat luar bilik tunggu orang Hotel tukul pintu tu..) ntah macam mana ntah dia punya ensel pintu boleh terensel dari dalam..bila panggil pekerja hotel...orang tu kata the thing always happen kat bilik tu... aiyoo.... ada mystical things ker kat dalam tu...? *Hmm* so after this beware all of you...jangan masuk bilik 301...

Sampai kat UTHM..after setting up everything.... me started my presentation... I have to present Rekabentuk Pencahayaan & Rekabentuk Elektrik... so before lunch...finished all my scope. Alhamdulillah. Banyak gak soalan-soalan dari para Engineer dan Juruteknik..ada yang me dapat jawab..me jawab..tapi kadang tu kena mintak tolong Ir. AFK yang tolong jawab... (ilmu belum cukup la katakan...). Lepas lunch Ir. AFK proceed with the HT designs pulak.


Malam ni tido kat Mutiara Rini...sampai-sampai umah je dah around 9.00pm... so sebab lama tak borak ngan Mak... kami pun berborak la sampai ke pukul 12.00pg.

Day 3 - 25.06.2008

Me jumpa Ir. AFK kat McD/Shell kat tepi jalan after UTM tu. Mak & Abah hantar. Diorang nak ke Muar to berubat. Cadangnya tak jadi balik BSP arini...balik Hari Khamis after Subuh..so me pun just bawak laptop and diri- baju2 semua tinggal kat umah.

At lunch Ir. AFK dapat call regarding LLM...ada kerja-kerja testing & commissioning yang perlu diuruskan sebelum masuk supply dari TNB. Masa Ir. AFK duk call sana sini to arrange for the T&C, ... me ngajar Power Factor & Tariff to the technicians (banyak Engineer takleh hadir sebab ada clashed dengan meeting and seminar lain). Akhirnya after bincang2 dengan contractor, team MIA, etc. we decided to go back to BSP hari ni jugak... Sebabnya, malam ni have to prepare all the equipments yang kena bawak to LLM.

Bertolak dari UTHM around 6.00pm (tunggu Oshie & Azie dari JB - ada forms yang Ir. AFK kena sign) and sampai BSP at 8.30pm. Sorry yer Ir. AFk..takleh nak teman masa u drive....so ngantuk n penat.. (dari start Alya sakit - kenduri - mengajar me tak cukup tido dan rehat) badan ni dah tak mampu dah nak bertahan.

Disebabkan MIL & seisi rumah ke Nilai 3, me terpaksala menunggu kat office. At 10.00pm baru sampai umah... seronok sebab dapat jumpa Alya...Alya pun nampak very excited jumpa me...duk bgtahu me itu ini apa yang dia belajar during 3 hari MIL jaga dia...

To semua yang ada masa me ngajar : sorry if ada apa yang me ajar u-ols kurang paham n or kurang jelas. p/s : LEJE macam biasa, if ada apa2 yang ko nak tanya..just SMS..aku akan cuba tolong jawab mana yang mampu, mana yang tak mampu..aku guna aku punya talian hayat....*wink*

To MIL, FIL & SIL : Thanks sebab sudi jaga Alya masa Fadzila takda... maaf jika ada kekurangan masa u-ols stay kat umah Fadzila...



That's it.... salam sayang to all of you out there... *wink*



Thursday, June 26, 2008

Masa yang Tidak Dihargai...


Went to a meeting at KPM last Friday- meeting projek sakit... initially the letter stated that the time for this meeting kul 6.00pm tapi ada this hamba Allah ni call the office telling that the meeting dipercepatkan ke 4.00pm.

So after Solat Jumaat and kelangkabutness, me & Ir. AFK went to Parcel E - BlokE8. Alahmdulillah sampai-sampai at 4.00pm..ada parking...so up we go to the Meeting Room. Punyalah ramai orang yang tengah tunggu turn kat luar Meeting Room ...ish..ish...dah terdetik dalam hati... "aik..bila pulak turn kita ni"..

Anyway..dengan pikiran positif..takpa...duk dulu kat sofa..pastu ada announcement : Jemput ke bilik Jamuan..ada minum2.. Alhamdulillah..rezeki....went to Bilik Jamuan... makan n minum....

Tapi after a while dah rasa lain macam dah... aik..bila nak panggil ni... bila tanya2 orang rupanya the first time meeting...kul 8.00malam baru habis (meeting yang me pergi ni adalah meeting ke-2)... Subhanallah...hari ni pukul 8.00malam lagi ker?

Akhirnya tunggu punya tunggu punya tunggu..kul 8.00malam baru masuk meeting... and yang bestnya at 8.40malam dah siap dah meetingnya... tunggu 4 jam..meeting 40minit... what a waste of time... sedapnya orang menggunakan kepentingan untuk mencuri masa orang lain...zalim betul...

Me tahu there are a lot of sekolah yang mengalami sakit...but..that's not a reason for these people to just membazirkan masa orang lain.... kan better they really plan what time for each consultants have to come...bukan my masa jer terbazir...ramai jadi mangsa... kesian masa kami tak dihargai....

Bila pikir2 not only KPM jer macam ni...there's a lot of time yang kadang2 our masa di salah guna especially oleh orang lain... For those yang macam ni..sedarlah..,,it's not fair untuk kita treat orang macam ni... apa yang kita taknak orang buat..we shouldn't do this to others.... bila tang kita pandai kita marah...bila time kita kenakan orang...entahla... sendiri la mau ingat...




Pertunangan Khairul...

KHAIRUL : SELAMAT BERTUNANG

1st Jun 2008 - Khairul anak kepada Achik Julie & Achik Jamal selamat ditunangkan dengan orang tersayang....sorry nama tunangnya lupa lak me nak tanya...

Me and Along Nor ditugaskan buat hantaran . So disebabkan takda masa n nak jimatkan masa...2 weeks before the engagement ceremony... hantaran semua telah disiapkan (2 days for 7 hantarans --> not bad kan?)

Tema yang dipilih oleh pasangan bahagia adalah warna biru cyan (Khairul to tunangnya) and warna coklat-ke'gold'an (tunang ke Khairul).

Pagi2 Ahad tu me dah tercongok kat umah Along to siapkan sirih junjung yang mana sirih tu takla kami buat ala junjung..cuma ala bunga pegang aja...walaupun bunyi macam senang dia punya leceeeeeeeeeeeeh... Allah jer yang tahu.... anyway after bertungkus lumus..akhirnya siap gak..

Balik semula ke BSP..Mak & Abah dah sampai from JB... so after bersiap seadanya kami bertolak ke umah Achik Julie ... sesampai aja..semua sudah tunggu ....after solat Zohor..kami serombongan sebanyak 6 - 7 kereta bertolak ke kawasan UTM Semarak...

*Hasil tangan me & Along Nor - not bad kan..?*

*Upacara Pertunangan*


After the ceremony me and family ke Ampang untuk melawat Tok Uda & Cik Rin (my mak sedara muda...). Around 6.00p.m balik umah kepenatan.... The End...






Sunday, June 22, 2008

My First Kenduri & Doa Selamat ....

Dah lama me pindah...and today baru nak buat Kenduri & Doa Selamat...takpalah kan..its better late than never... Jemputan hanyalah terdiri dari sedara-mara me & En. Amin serta sahabat-sahabat dalam SAFF. Kepada yang me tak jemput tu...maaf dipinta...insyaAllah jika ada rezeki...me akan buat lagi and yang tak dapat dijemput tu..akan me jemput satu hari nanti...InsyaAllah.

Pagi-pagi lagi me dah sibuk mengemas itu ini... buat puding...masak ketupat mini dari Nona... mula-mula ingat nak pergi office kejap - nak photocopy some of the things to bring to UTHM nanti....tapi lepas dapat ada satu SMS ni .....me jadi malas nak pergi...

Sementara waiting for Mak & Abah balik dari pasar..me tolong2 MIL potong bahan2 untuk buat sambal goreng.. - actually this sambal goreng tak masuk dalam menu asal..tapi atas permintaan Mak..MIL sanggup nak buat..so adalah tambahan menu..

Overall menu for my kenduri are : Meehoon Soto Cik Taksiah, Sambal Goreng Cik Minah, Nasi Himpit (yang tak dihimpitkan a.k.a ketupat mini Nona), kuih Koci (sponsored by Angah Alin n Shaz), Munchkin from Dunkin' Donut, Kek Sarang Semut & Keropok Ikan (sponsored by MIL), Puding Buah (by me), Kerepek Ubi Pedas & Rempeyek (sponsored by Mak), Puding Mangga (sponsored by Kak Ina), Tembikai (sponsored by Along Nor) and Air Sarsi (sponsored by Ros).

Sepanjang hari dari bangun tido and sampaila kul 11.00 malam..me ke sana ke mari buat itu and ini..without rest..penat woo...ialah..tuan rumah kan..if me tak buat...sapa lagi nak buat...


Alhamdulillah walaupun ramai yang tidak dapat hadir..tapi ramai gak yang hadir...thanks to Allah sebab make it berjalan dengan lancar..thanks kepada tetamu yang hadir...yang sama-sama bersolat Zohor, membaca Yassin dan berdoa selamat untuk kami sekeluarga... semoga kita sama-sama mendapat keberkatan-NYA...semoga Allah limpahi keluarga kami dengan rezeki agar majlis seumpama ini dapat dibuat sekali lagi...InsyaAllah...Ameen...




Saturday, June 21, 2008

Kenduri Kg Durian 3 Batang....

Walaupun me amik cuti hari ini....tapi disebabkan kena prepare my lecturer's this coming Monday plus ada meeting dengan contractor for CUB1, U*IM.... i have to masuk opis gak - Ir. AFK - my cuti kira batal ye....boleh ke? *wink*. Around 1pm jugak baru me sampai umah....siap2kan apa yang patut sementara En. Amin gi RnR Nilai amik MIL, FIL and SIL coming from Rompin. At 2.30pm diorang sampai and rehat2 kejap.

Me & Family & MIL's Family sampai kampung at 8.00pm (tunggu Alya bangun dari tido & after singgah ke pasar malam to buy ole-ole untuk dibawa ke kampung). Mak, Abah & Angah seawal pagi dah sampai untuk tolong menyediakan juadah kenduri.


Around 11.00pm baru sampai semula ke BSP and masa tu dah dead tired dah....the next day should be my kenduri at my house la pulak...... esok kena bangun awal2 la nampaknya....



Thursday, June 19, 2008

Jalan-jalan Cari Ilmu...

Yesterday me went to JKR for a short course on How To Design An 11KV Electrical Reticulation (lebih kurang tajuknya - in my own words). Actually the course was given by Ir. AFK to the JKR's Engineers and me kinda ' sibuk' nak amik tahu juga....

Bila pikirkan malu gak la kan...org lain punya course pun join sama..tapi..dengan muka selambanya..me attended dengan semangat : if untuk tambah ilmu buat apa nak malu..if malu..sendiri rugi la... Alhamdulillah Ir. Azura was very kind welcoming me into the Bilik Mesyuarat Utama..so hilang la sikit rasa seganku itu...thanks yer Puan...

To cut things short, basically the course was more on what aspects / criteria to look into when we want to design. What is the different between VCBs and RMUs, aluminium cable and copper cables, RCP, SCADA, PMU and PEs, the safety features.... what the reasons behind all those design...etc. Very benificial....so anybody yang want my boss to come and give training ---> by all means can do so...(sedikit iklan yer kengkawan)... p/s Next time if ada another session like this can i tag along Ir. AFK? please....

After that me went to KLCC to go for an exhibition... janji ngan JKR (AFK ajak the JKR people to go to the exhibition together2 so that he can explain all about the electrical system + having to see the real equipments) at 2.30pm @ registration area but at 3.00pm baru diorang arrived...hm...talking about KL, it is so difficult nak menepati masa kan...?



Overall the exhibition me would say just OK. Compared to the previous one..this one macam tak ramai jer dia punya exhibitor.... and quite a tiring one for me because me jalan2 tanpa breakfast and lunch...wah..so penat and lapar.... but m knew the JKR people sure rasa suka sangat cause they get to see the cast resin tx, full-oil tx, cassete-type VCBs, RMU, cable, etc.

Finally me had my breakfast cum lunch at Nando's (my favorite chicken...) and got to eat my Duren-Duren from Big Apple and Starfruit + Watermelon juice from New Zealand.........sedapnya.....nak lagi...!!!! Itu lom Fruit-Pie and Cheese Cake yang tapau bawak balik tu....ekekekek...mana tak badan makin gebu..asik makan aja...


Reached home , after amik Alya from Along Nor's, my leg really sakit..n lenguh2..mana taknya..turun naik komuter..tangga...jalan-jalan untuk cari Ilmu... but really berbaloi.....Alhamdulillah... (feveret makanan pun dapat juga....sakit kaki pun..sakit la..)



Tuesday, June 17, 2008

Obsesiku....Obsesimu...

This morning when me was driving from Bangi to BSP, me listened to Era FM and the morning topic was obsess.

So what are you obsess to? Mine will be :

  • Alya - if nampak or tengok dia sure want to hug and kiss....sungguh geram... - me sure all the mothers out there sama jer dengan me
  • Pink - in LOVE dengan pink so very much cuma now have to restraint myself for beli EVERYTHING in Pink if tak...asik pink aja..
  • Donuts - especially from Big Apple & J.CO - if tak dapat yang dua tu..... Dunkin pun boleh juga
  • Cute Things - All those comel-comel item yaang jual kat kedai...tak beli dapat pegang pun takpa...
  • Teddy Bears - LOVE them so much... now tak malu dah nak beli sebab me can say it is for Alya (Alamak pecah tembelang!!!)
  • Chocolate - especially dark chocolate and yang ada nuts....
  • Books - especially fiction like Harry Potter, Novels by Judith McNaught, etc. ...kat umah tu ada banyak buku tapi lom sempat pun dibaca....
  • Blog - Rasa semua benda nak diceritakan dalam this blog of mine.....tak gitu u-ols?
How about Alya ye? Alya loves...

  • Barney - (a.k.a Arnie) tetiap ari tengok CD Barney n dengar Barney sampai Mama naik muak!!! tapi kadang-kadang bila layan..best gak

  • Teddy Bear - (a.k.a bear- bear) bought by Nenek Alya on her first birthday,...sampai hitam dia gomol bear ni.... if dah lama tak jumpa dia punya rinduuuuuuuuuuu ish....macam 10 tahun tak jumpa..padahal tak jumpa sebab Alya gi umah Mak Long dia aja...
  • Ball - bought dengan paksa rela.di Al-Ikhsan sebab Alya tak nak letak semula.. RM39 jenama Nike..red colour and half the size of normal ball..
  • Ballon - tetiap kali pergi pasar malam, Mama have to buy one (sama ada bentuk fish, caterpillar atau bi-bit (rabbit)) ..if tak... satu pasar malam boleh dengar jeritan Alya.. malu wooo
So that's it....got to continue with my work..work..work... ( one of obsesiku jugak) ... bila dah kerja...n especially ada datelines... i am too obsess to my work....tak caya? Tak caya.... sudah.... ;P

How about you? Apa obsesimu?



Monday, June 16, 2008

Alya & The Additional Vaccine....

*Alya at Az-Zahrah*


Semalam me brought Alya to Az-Zahrah for an additional vaccines... the Pneumococcal conjugate vaccine (Prevnar) recommended by Dr. Nik & Dr. Nazim sebab didapati Alya kerap sangat jatuh sakit.... The vaccine cost me RM280 and i hope it works for my dearie Alya...ameen...

Like always..Alya berlagak cool bila masuk dalam bilik Dr. Nik..but by the time nak cucukk she cried like kena pukul...not that sakit sangat...tapi sebb takut tengok nurse n doktor pegang dia... bila me angkat dia lepas kena jab.....terus the brave Alya senyap..hilang nangis..siap dapat upah dari Dr. Nik. Auta tul anak Mama ni....

if u-ols never heard of this vaccine..this is a little bit about it extracted from the web ....i think every child should get this vaccine.... sekarang punya zaman kan..banyak sangat penyakit baru. So we have to be prepared...kan?

What is Pneumococcal disease?
  • Pneumococcal disease refers to infections caused by the bacterium Streptococcus pneumoniae, also called the pneumococcus.
  • There are over 90 different types of pneumococcal bacteria. These individual types are called serotypes. Most serious infections in children are caused by a small number of pneumococcal serotypes.
  • The pneumococcus is the most common cause of invasive (serious) bacterial infections in children, including meningitis (infection of the lining of the brain and spinal cord), bacteremia (infection of the blood), and pneumonia (infection of the lungs).
  • The pneumococcus is also the most common bacterial cause of acute middle ear infections in children, the most frequent reason for pediatric office visits in the U.S.
  • Children two years of age and under have the highest rates of pneumococcal disease.
  • Serious complications from pneumococcal disease are most common among very young children and in children with meningitis.
  • Meningitis can cause seizures, hearing loss, learning and mental difficulties, and death. For children who develop severe pneumococcal infections and have illness complications, as many as three of every 10 will die. Severely ill children who survive the infection will suffer permanent effects of the infection 25-35% of the time. These permanent effects can include hearing loss, seizures, or other forms of brain damage.
  • Pneumococcal bacteremia and pneumonia often require hospitalization for treatment.
What are the symptoms?

Symptoms vary according to the age of the child and whether the child has meningitis, bacteremia, pneumonia, or otitis media. If you think your child may have a serious infection, see your health care provider right away.

  • Pneumonia causes fever, difficulty breathing, cough, chest pain, loss of appetite, and possibly excessive sleepiness.
  • Meningitis causes fever, sleepiness or irritability, headache, vomiting, seizures, and loss of consciousness.
  • Bacteremia causes fever and chills, and possibly sleepiness and loss of appetite.
  • Otitis media causes ear pain, trouble hearing and sometimes fever.
How is it spread?
  • The bacteria spreads from person to person through secretions from the nose, mouth and throat.
  • Although the bacteria can spread from person to person in this way it does not usually cause disease in contacts of persons with pneumococcal infection and no special treatment of contacts of persons with pneumococcal infection is necessary.
Diagnosis and treatment
  • Pneumococcal infection is diagnosed by examining the child and taking samples of blood or spinal fluid for culture. An x-ray usually will show pneumonia.
  • Treatment of mild infections can be done outside of the hospital using oral antibiotic drugs but severe infections require hospitalization and antibiotic drugs by vein.
Prevention
  • Until recently, pneumococcal infections could be treated effectively with antibiotics. Recently, many pneumococcal bacteria are becoming resistant to commonly used antibiotics making treatment more difficult. For this reason, it is desirable to prevent pneumococcal infections through vaccination, rather than depend on antibiotic treatment after infection occurs.
  • When your doctor prescribes antibiotics for your child for any reason, make sure the medicine is taken exactly as it was prescribed and finish all the medicine that was prescribed. Never give your child antibiotics unless prescribed by your doctor and try to avoid unnecessary antibiotic treatments whenever possible. This will help avoid developing drug-resistant pneumococcal infections.

Pneumococcal vaccines

There are currently two pneumococcal vaccines available for children: Pneumococcal conjugate vaccine (Prevnar) was licensed in February 2000 and protects against the 7 most common pneumococcal serotypes that account for 80% of invasive pneumococcal disease in young children.

  • It is recommended for all children 23 months of age and younger and for children 24 to 59 months of age who are at high risk for pneumococcal meningitis, pneumonia, or blood infection. High-risk children include children with:
    • sickle cell disease, no or poorly functioning spleen; human immunodeficiency virus (HIV) infection or other illnesses that weaken the immune system; have a basilar skull fracture or cerebrospinal fluid leak; and/or
    • attend group child care where the child regularly spends four or more hours per week with two or more unrelated children.
  • The recommended immunization schedule is doses given at 2, 4, 6 and 12-15 months of age, however the number of Prevnar doses varies depending on the age at which vaccination is started.
  • Prevnar can be given at the same time as other routine childhood immunizations.
  • The most common side effect from this vaccine is fever of 100.4 F or greater, which may occur within 48 hours of receiving vaccine in up to 4 out of every 10 children.
Alya kena amik the second one on 24th August 2008 (which is 2 days after her 2nd Birthday - Dr. Nik kata bagi Alya celebrate dulu...). So another RM280 to go..... ada sesaper nak bagi hadiah harijadi Alya in cash form? *wink*



Sunday, June 15, 2008

Happy Bapak Day....

To En. Amin..

Happy Bapak Day...

Thanks for being a great father to Alya walaupun asik kena bebel oleh Mama Alya...

*At Pizza Hut, Tesco Kajang *
- shopping for this coming kenduri




Saturday, June 14, 2008

Bestnya dapat HADIAH!!!!....

Pagi tadi punyalah payah nak cari parking...You know WHY? Because our dearest PM kan bagi hadiah PRU-12 (they called it subsidi) to all the voters out there....and they are giving thru Pos Malaysia....

For me..YES good the government kononnya tahu masalah rakyat...but it will MUCH MUCH MUCH MUCH MORE BETTER if takda lansung naik rega petrol...

Anyway...apa nak buat..nasi dah jadi bubur kan voters sekalian????....whatever!!!!

==================================================================

By the way...me lom dapat subsidi / me lom claim pun the subsidi....my car is under Abah punya name... n my road tax re-new bulan Jun. so bila baca blog ni don't tersalah anggap yer....tq...







Selamat Hari Abah....

Dearie ABAH.....Selamat Hari Abah.....

Salam Bah.....Along doakan Abah sihat hendaknya.....Terima kasih kerna selama ini bersusah payah menjaga dan membesarkan Along, Angah dan Adik..tak terbalas jasa Abah kepada kami semua... Hanya Allah yang mampu membalasnya.

Selama ini Along tahu...semua apa2 yang Along nak bincang ..Along bincang ngan Mak...bukan bermaksud Along tak sayang Abah..tapi Along harap..Abah paham...cerita orang pompuan mestilah bagitahu kat orang pompuan..kan? Dan Along tahu apa yang Along cerita kat Mak konpem Abah pun tahu sama...(Mak mana leh berahsia ngan Abah..... ;p). Sama jugak ngan Abah kan..? bila Along cerita masalah Along kat Abah (especially konon benda yang merisaukan Mak) still jugak cerita tu Mak tahu...ala..korang memang tak leh simpan rahsia...

Terima kasih Abah sebab Along nampak Abah sayang sangat kat Mak...Along nampak macam mana Abah dulukan dan ingat kat Mak walau apa pun...terharu tengok macam mana tengok Abah susah payah carikan tempat untuk Mak berubat if Mak sakit...terima kasih Bah..bagi Along Mak & Abah adalah perfect couple...LOVE YOU BOTH!!!

Along tak pernah say it loud kan..tapi Along nak tahu Along (Angah dan Adik juga) SAYANG Abah sangat2 (Along tak nak kehilangan Abah...tak sanggup rasanya....) Abah adalah lelaki idola Along sampai bila2... kasih sayang Abah, pengorbanan, kemahiran yang Abah ada...sampai sekarang takda saper boleh lawan....Even Amin pun kalah....so Abah jangan risau... Abah tak kongsi kasih Along ngan sapa2 pun tau....

Paling Along bangga Abah mampu mentadbir orang dengan baik..itu sebab orang taman semua sayang Abah...Along admire kebolehan Abah yang boleh membuat semua benda (betulkan enjin, repair keta, motor n bot/kapal, bertukang, betulkan paip, buat pendawaian, etc,). Abah la SuperHero Along....

Terima kasih Bah sebab bangga dengan Along....walaupun Along belum dapat bahagiakan Abah sepenuhnya...(InsyaAllah yer Bah..bagi Along sikit masa lagi....Along nak belikan Keta idaman Abah...itu target Along...Along tahu Abah suka sangat keta tu....tapi sebab Abah sibuk berhabiskan duit untuk kami..Abah tak dapat lagi pakai...Abah doakan Along yer...)

Akhir sekali...terima kasih sebab buatkan semua yang Abah mampu untuk kami...you are the BEST....tq for being a good Atok to Alya...Along tahu Alya pun jadikan Abah idolanya...setiap ari bangun tido..dia akan soh Along kol Abah so that dia leh 3G ngan Abah...if Abah ada,...jangan harap la dia pandang orang lain...bagi Alya, Atoknya la segala-galanya....

Along sentiasa doakan Abah sihat, diberi kemudahan dan kebahagian oleh Allah di Dunia dan di Akhirat. Maaf jika ada perilaku Along yang melukai Abah...Along akan sentiasa cuba jadi Along yang terbaik untuk Abah...InsyaAllah...

Salam teramat sayang,
Along....

Note:
To Bapak Alya: Happy Bapak Day to you...

To Ayah2, Abah2, Bapak2 and father-to-be out there.....especially to SAFF's : Ir. AFK, Ir. ZH, Tn. SMSA, En Man, Ahmad, Hadi ----> Happy Father's Day ye....




Thursday, June 12, 2008

Khayra Demam Lagi....



Kawan2 lets' pray for dearest Khayra...dia demam again..now kat Hospital....

Moga Cdah tabah hadapi dugaanNya.....InsyaAllah...

LOL, AuntieFR


==================================================================
update : 14th June 2008

Khayra dah keluar dari hospital....Alhamdulillah....take care yer sayang..jangan lupa makan ubat...




Are You an Engineer WHO...

The World NEEDS Engineers
(by Professor Robert Bea)
- given by Ir. AFK during my first year at SAFF


  • Whose truth cannot be bought
  • Whose word is their bond
  • Who put character and honesty above wealth
  • Who do not hesitate to take chances
  • Who will not lose their identity in a crowd
  • Who will be as honest in small things as in great things
  • Who will make no compromise with wrong
  • Whose ambitions are not confined to their own selfish desires
  • Who will not say they do it " because everybody else do it"
  • Who are true to their friends through good report and evil report, in adversity as well as in prosperity
  • Who do not believe that shrewdness and cunning are the best qualities for winning success
  • Who are not ashamed to stand for the truth when it is unpopular, and
  • Who have integrity and wisdom in addition to knowledge

~ Ya Allah : please help me to be this kind of Engineer. Ameen....




Wednesday, June 11, 2008

Happy 20th Anniversary....

To dearest Along Nor & Abang Yusop....

Happy 20th Anniversary....

  • May Allah makes all your wishes come true (i know u have many of them..*wink*) - gives all the happiness : dunia and akhirat...
  • May both of you find each other the never ending love as 20 years before...
  • Thanks a lot for having me (especially ME) and my family as part of your family... for having Alya like yours... Yatie tak tahu macam mana nak balas jasa Along and Abang Usop...you both done a lot for us...

We love you so so much... Take care...
p/s: bila nak open table...?*wink*



Monday, June 9, 2008

Till we meet again...T'ganu....

Again me went to Terengganu for re-calibration and servicing works... This time at Nankai Worsted, Gong Badak...

So last Saturday, at 11.00am, the four of us (AFK, FR, SAHSM & ATAF) went all the way to Gong Badak (70% of my time was sleeping - so letihla....sorry ye..) and arrived at the Kuala Terengganu area around 6.30pm.


Sempat gak we all mengambil gambar the new stadium sempena SUKMA tu.....


Finally around 7.00pm we reached the Sutera Beach Resort...yeay.....Alhamdulillah....syukur..... so this was my chamber of leisure.....



These are the pictures snapped by this un-profesionall photographer sebelum me sarap - before start work..work..work.... lawa tak ? Ha.....lawa kan...puji jerla...me tak kisah....ekekekek



Ni pulak kawasan hotel....



Ni my self-pictures.....----> ialah...sendiri amikla....




These were the VCB yang di*kerja*kan oleh me.. me injected 5KV dalam masa 15saat to see the insulation for the VCBs....and the result was : VCB passed with flying colours..yeay!!!!


We started our work at 9am and finished off everything by 4.30 macam tu....at 5.00pm we had our lunch+dinner at this new restaurant (the pulut pauh was superb!!) yang charged AFK RM150+ for all the macam2 food we had (ikan siakap tiga rasa + kukus limau, sotong goreng tepung, baby kailan, sup sayur, dging rusa masak merah, telur bistik, bubur jagung, pulut pauh & juices.. - ada ker lagi yang tertinggal ye? ) very cheapo...kan? Next time leh la gi lagi kannnnnnnnn...?


At 7.00 kami bertolak balik (after solat asar n having an ice-cream at Giant Terengganu) and safely arrived home at 2.00am, Monday morning..... penat n so ngantuknya ....


So that's all....Till we meet again T'ganu.....got to go again ni...me so terkilan tak dapat makan itu kopok leko yang sedap.... so...when the next trip..? *wink* Take care u-ols.....LOL...





2 in 1 Stories....

1. Alhamdulillah....Alya dah sihat...

Tadi me ke Az Zahrah again....for Dr.Nizam to review on Alya....Alhamdulillah she is better.....ada slight fever...tapi much more better than before....Alya dah takda tangan robot dah....thanks Allah... me kena pay RM400 for the three days treatment....mak ai...so mahal kan..? tapi still cheaper..berbanding if dia kena admit into the hospital...(at least RM1500)... what to do....takpalah...yang penting Alya sihat......kan?


2. Harry Potter Wannabe....

Shamey terjatuh dalam longkang last week...sian dia....itula..budak nakal memang begitu....



Friday, June 6, 2008

Renungan Sejenak...

Dalam hidup ini, banyak kali kita merasa dikecewakan, depressi, dan sakit hati. Sesungguhnya tak perlu menghabiskan waktu memikirkan hal-hal tersebut. Hidup ini penuh dengan keindahan, kesukacitaan dan pengharapan. Mengapa harus menghabiskan waktu memikirkan perkara yang buruk, mengecewakan dan menyakitkan jika kita boleh menemukan banyak hal-hal yang indah yang baik dan yang boleh kita terima di sekeliling kita? Kita akan menjadi orang yang berbahagia jika kita mampu melihat dan bersyukur untuk hal-hal yang baik dan mencuba melupakan yang buruk.

Those words me extracted from Ir. AFK,s blog....

All TRUE kan..? Buat apa kita duk pikir susah2 about SAD things..? let's be jolly and happy...it's TRUE apa yang sedih pasti datang.....tapi we can choose to live happily ever after....Allah Maha Adil...anything happens have reasons...yang penting we should sabar n yakin...Allah Maha Mengetahui....yakin that anything happens is the best for us (at that moment and at that time)...sabar...InsyaAllah akan diberi ganjaran olehnya

Me know Alya demam so that me akan lebih sabar..lebih ingat akan ujian Allah..lebih ingat kat Allah...masa Alya sakit me akan lebih sedar that Allah bagi this dugaan for certain reasons....(to kurangkan my dosa - maybe?) ...only Allah knows...

Ya Allah...aku redho akan dugaanMU...ampunkanlan dosa hambaMu ini....jika diri ini penyebab kepada segala dugaan yang Kau berikan kepada Alya.....kasihanilah dia Allah...sembuhkanlah dia.....sesungguhnya Kaulah Maha Pemurah lagi Maha Pengampun.....ameeen....



My Uchuk Acam Demam....

*Alya dengan tangan robotnya*


My Alya demam lagi..this time dah 5 hari..tapi still not OK...Me dah bawa Alya jumpa Dr.Nik last Monday..tapi still badan dia hot-hot-hot.....tadi again me brought her to Az-Zahrah...now is Dr. Nizam...(Dr. Nik MC katanya....)

Dr. Nizam amik darah Alya...Alhamdulillah takda tanda2 denggi....tapi darah putih Alya menunjukkan yang ada infection dalam darah.....so Alya kena pakai tangan robot so that mudah untuk masukkan ubat.

Now Alya kena gi ke Az-Zahrah tetiap hari to get the antibiotic injection....if not... Alya kena masuk wad....Ya Allah..tolongla hambaMu ini...make her better....me dah la nak ke T'ganu tomorrow.....risaunya rasa....Nasib baik Along Nor willing to help to take care of Alya...if tak sure me tak jadi pergi....

To Along Nor & Family : thanks a lot..hanya Allah yang mampu balas jasa Along semua...

To Mr. Amin : please help me to kemas rumah and all the muntah..n jangan lupa amik Alya from umah Along Nor and hantar Alya ke klinik...everyday at 10am

To dearest Alya : take care yer sayang...Mama have to work...Mama tahu Alya will be better kat umah Along Nor....Mama pergi kejap aja...by Sunday Mama balik.....love you so so much.... Nanti Mama balik Mama nak tengok Alya sihat macam ni yer sayang.....


*seronok makan KFC @ Alamanda*

*Bangi Kopitiam - after the last injection*





My Work....Work...Work....

Just to update all those things that i have done last months....

1. Landscape lighting at U*IM, Nilai - Testing & Commissioning


2. PE 10 U*IM - Inspection before energize



3. BASF, Shah Alam - Re-calibration & Servicing


Double Bengang.....

Semalam hari yang membengangkan for me...WHY..? Ada dua sebab....:

ONE: Minyak Naik...!!!

Apa ke la masalahnya negaraku ini...pengeluar minyak tapi minyaknya mahal....dulu masa memula me bought my kancil (8 years ago..) full tank hanya RM28..now..masa me tuang minyak...Oh My God.....RM68....

So..itula agaknya hadiah kerajaan bagi to 'sesiapa' yang 'menyokong' mereka last PRU12....thanks a lot...!!!! now..sokong tak sokong still kena tempiaskan..? ada peluang berubah,.... taknak.... now.. tunggulah lima tahun lagi....itupun if sedar diri......tapi jika masih rasa YB2 tu semua masih bagus sangat..tak tahula nak kata......sendiri mau ingat...

To people out there.....now u-ols can timbang balik kan...? Best ker siapa yang disokong itu....?

TWO : Parking at KPM...!!!

Me rasa sesiapa yang ada meetg kat KPM sure sumpah seranah (like i did) to those cerdik-pandai (CP) yang buat perancangan at Parcel E itu....U CP surely tahukan which kementerian will be in that parcel...how many orang awam akan go that kementerian....why the heck that u the CP don't want to provide enough parking..? Bangunan gah..mahal, uniquely designed..tapi tang parking..hampeh!!!....

Dah la jauh sesangat nak parking..the road so sempit....ruang nak parking takda...even staff pun tak cukup parking.....i really don't understand la...punya la banyak orang2 profesional involved..tak kan takdak sorang pun yang perasan masalah ni....aiyo....bangang tul la....!!!



Monday, June 2, 2008

IR Wannabe...

Jumaat lepas adalah hari kelang kalibut for me....why...? Meh me story-morey

Got the info (at 3.00pm) that the last day of registration for PE adalah hari Sabtu-31st May 2008.

Dr. Fuad told me if i missed the boat..the new shceme to get PE will be more challenging (lebih susah - i may say)...... dalam my head dah dok pikir....alamak ai....what to do.....i got to fill up the borang ASAP...got to find my transkrip, certificates, to fill in my experiences.....got to ask AFK to drop by at SAFF (he is on the way to Kedah) to endorsed my forms and got to go to Dr. Fuad's house to ask him to be my seconder....aiyo..sempat tak...? all that me kena start buat at 3.00 pm.... punyalah lewat sangat...I know i can do it...i am very good at last minutes job...ekekekek......anyway padan lah muka kan..? Ir. AFK dah duk berbuih mulut soh submit...suka tangguh2...ha......sapa susah..? sendiri la mau ingat.....

Kelang-kalibut tak...?

Alhamdulillah....settled everything (endorsements and all) by 10.30pm.....and the next morning (saturday-which is THE DAY) , at 9.00am me dah tercatuk with Alya and Mr. Amin kat IEM PJ.....hahahha..yang bestnya kan...ramai lagi IR wannabe pun bersama2 submit the borang...so bukan me sorang la yang lambat...raaaaaaaaaamai lagi lambat....ekekekek

Phew...now have to wait for the letter..calling for the interview...and the submission of reports....aiyo..bila pulak nak start ini reports.....any volunteers..?

GREAT THANKS to Allah for making the path so easy .... everything dipermudahkan... Alhamdulillah...

So...to those listed bellow..THANKS A LOT....hanya Allah yang boleh balas jasa kalian....
  • Ir. AFK - thanks for all your support...for being my my proposer, my mentor...thanks sebab willing to stop by kat SAFF just to endorse my forms
  • Ir. Dr. Fuad - for being my seconder, allowing me to come to your house at 10.00pm semata-mata for your endorsement - sorry lewat sangat datang umah...
  • Ir. ZH - selalu give me support to get my PE
  • Ir. Abdul Samad - thanks for the forms...the infos...doakan aku pun dapat IR gak macam ko....
  • Staff SAFF - thanks for the supports secara lansung n tidak lansung..
  • Mak, Abah, Adik, Angah - Doakan Along ye....
  • Mr. Amin & Alya - thanks sebab tolong hntr Mama ke PJ...
dengan ucapan : Doakan me got my IR title within this year....aja-aja fighting!!!! (ni bagi ucapan macam dah dapat PE kan...? Whatever la Fadzila....*wink* layan jerla.....)

*The Ir. Fadzila wannabe*